Forum Dyskusyjne Olsztyńskiej Strony Rowerowej.

forum :: Głazy Świerkocińskie :: urządzenia hydrot...

urządzenia hydrotechniczne
Michał Żebrowski :: 2005-05-09 13:33:33 :: odpowiedź :: drukuj :: do góry

nieco informacji (i sporo zdjęć) nt. urządzeń hydrotechnicznych przy leśniczówce stawiguda można znaleźć pod adresami:
http://www.jezioro.com.pl/rzeki/rzeka.html?id=82

http://www.jezioro.com.pl/krajoznawstwo/ciekawostki_zobacz.html?id=28

prywatnie tajemniczo zaznaczę że system jest znacznie większy niż sądzą autorzy ww. artykułu i powstał raczej dla celów militarnych a użytek gospodarczy jest wtórny.



Re: urządzenia hydrotechniczne
MacieG :: 2005-05-10 23:52:39 ::
odpowiedź :: drukuj :: do góry

Wiem Michał, że jesteś zwolennikiem militarnej teorii świata ale kto by chciał szybko i na złośc zalać sąsiada z dołu spuszczając wannę wody słomką do napoju?
A takie są proporcje jeziora Pluszne i tunelu.
Są jakieś dowody? Dokumenty?



Re: urządzenia hydrotechniczne
michał żebrowski :: 2005-05-11 09:04:59 ::
odpowiedź :: drukuj :: do góry

osobiście czuję się raczej pokój miłujący. to tylko w prusach wschodnich czynnik militarny historycznie dominuje.
przypomnij sobie że w xix w. zamierzano osuszyć wielkie jeziora mazurskie dla celów gospodarczych (ówczesne plany budowy kan. mazurskiego) a ich istnienie do dzisiaj zawdzięczamy wyłącznie interwencji pruskiego sztabu generalnego który uznał że są zbyt ważną strategicznie przeszkodą terenową.
zresztą za czym sam się rozglądasz? za grodziskami! i kto tu jest zwolennikiem militarnej teorii świata (u starożytnych prusów).



Re: urządzenia hydrotechniczne
michał żebrowski :: 2005-05-11 09:11:22 ::
odpowiedź :: drukuj :: do góry

a w sprawie kanału z plusznego:
nikomu nie zależało na szybkim osuszeniu jeziora i wylaniu gigantycznej fali powodziowej w pasłękę. znaczenie militarne takiego aktu jest jednorazowe. nie mówiąc o szkodach gospodarczych (po niemcy mieliby niszczyć własny kraj?). znacznie cenniejsza jest trwała przeszkoda terenowa rozciągająca się (rzut oka na mapę) od jez. łańskiego (wąski korytarz lądu między łańskim a plusznym łatwo zamknąć a ta długa zatoka plusznego ma strome brzegi) przez jez. pluszne, miodówko, staw rybny i bagna przed jez. wymój (zasilane przez łatwe do zniszczenia spiętrzenie przy młynie), samo jez. wymój i całą dolinę pasłęki do jez. sarąg, a włączając bagnistą dolinę młynówki (tu mamy 2 spiętrzenia przy młynach do rozlania) i dalej leśne mokradła - to aż do linii kolejowej na wysokości blokhauzów w tomarynach. a dalej pasłęka jest już wystarczająco szeroka żeby stanowiła samodzielną przeszkodę.



Re: urządzenia hydrotechniczne
michał żebrowski :: 2005-05-11 09:25:44 ::
odpowiedź :: drukuj :: do góry

nikt o budowie tych przeszkód nie wspomina (nawet wywiad wp przed wojną, może niemcy maskowali to jako budowę stawów rybnych; nawiasem mówiąc beton wygląda na lata 30-te czyli czas zagrożenia inwazją z polski i budowy linii olsztyneckiej i bunkrów na przedpolach olsztyna - wtedy mielibyśmy 3 równoległe linie obrony rozciągnięte w głąb). jedynym dowodem na razie są moje własne badania terenowe - póki co zupełnie przypadkowe ale układają mi się ładnie w całość. w tym roku zamierzam przejść jeszcze nie zbadane odcinki. możemy to zrobić razem - może cię przekonam do mojej teorii.



Re: urządzenia hydrotechniczne
Piotr :: 2005-05-11 19:47:33 :: odpowiedź :: drukuj :: do góry

Popatrzyłem na mapę i nadal nie jestem przekonany, że kanał wybudowano by spuścić wodę w celach strategicznych. Nawet przebieg bitew w 1914 pokazał, że nikt z atakujących nie będzie się pchał między jeziora. Podobnie było z twierdzą Boyen podczas II WŚ. Nikt nie chciał jej zdobywać - wystarczył manewr oskrzydlający od północy (II front białoruski).



Re: urządzenia hydrotechniczne
michał żebrowski :: 2005-05-11 21:51:23 :: odpowiedź :: drukuj :: do góry

no to proste pytanie: w jakim wyobrażalnym celu ktoś potrzebował spiętrzyć pasłękę na tych kilkunastu kilometrach? hodowla miliona pstrągów?

o ile pamiętam pruską doktrynę obronną to fortyfikacje z założenia nie miały być zdobywane - miały być tak kosztowne do zdobycia żeby zmuszać przeciwnika do obejścia i kierować jego ruchy na wąski front którego można bronić małą ilością ludzi. we wczesnych latach 30-tych niemcy mieli jeszcze bardzo małą armię wskutek ograniczeń traktatowych i opłacało im się wkładać duże środki w linie obronne.

budowę rejonu międzyrzeckiego też zaczęli ze strachu przed polskim uderzeniem na berlin. czemu nie mieli bronić kluczowego węzła kolejowego w olsztynie?


informacje
trasy rowerowe
rower i okolice
agroturystyka
pogoda
forum
ciekawe linki
wyszukiwarka

galerie zdjęć
Olsztyn :: ulice

o nas
kontakt
wiki
nasi sponsorzy
statystyki
firefox



Zapraszamy do oddania głosu w poniższej ankiecie... Tym razem pytanie brzmi:
Co robisz na co dzień?
Uczę się w podstawówce
Uczę się w gimnazjum
Uczę się w liceum/szkole ponadgimnazjalnej
Studiuję kierunek związany z turystyką
Studiuję inny kierunek
Pracuję w branży turystycznej
Pracuję w innej branży
Prowadzę własną firmę
Jestem bezrobotny
Jestem na emeryturze
pokaż wyniki

2024-11-09, 314 dzień roku, imieniny Anatolii, Dragomira, Teodora, Ursyna
2001-2003 copyright © www.rowery.olsztyn.pl
serwis uruchomiony na serwerze firmy Yupo.pl