Suwalskie rowerowanie A.D.2006

W dniach 12-15.czerwca 2006 wybraliśmy się z Darkiem na zwiedzania okolic Suwałk. Każdy z nas był już w tych okolicach. Dla mnie był to już czwarty, rowerowy wyjazd do północno-wschodniej części kraju (na OSR jest opis mojej pierwszej wyprawy do Stańczyk).

Plan trasy zakładał start z Gołdapii i dalej podróż przez:

• Puszczę Romincką
  • Kiepojcie, Stańczyki (wiadukty przedwojennej linii kolejowej Gołdap-Żytkiejmy)
  • Wodziłki (molenna)
  • Cisową Górę
  • Wiżajny (biegun zimna)
  • Sudawskie (grodziska)
  • Puńsk ("Mała Litwa")
  • Sejny
  • Berżniki (cmentarz z 1918 i 1920 roku)
  • Rudawkę (śluzy na kanale augustowskim)
  • Augustów

Z niewielkimi modyfikacjami plan ten został wcielony w życie (o zmianach będzie za chwilę).

Jak widać za punkt startu przyjeliśmy Gołdap a na miejsce postanowiliśmy dojechać PKS. Pierwsza niespodzianka - przewóz roweru jest wysoce uzależniony od "widzi-misie" kierowcy pojazdu. W każdej chwili (a raczej: w ostatniej chwili) można usłyszeć "nie przewożę rowerów" lub "trzeba dodatkowo zapłacić za bagaż". Przy drugim wariancie trzeba uważać i nie dać się naciągnąć na zawyżone opłaty (koszt przewozu dodatkowego bagażu to 1,5PLN!).

Zanim jednak dotarłem na dworzec PKS po drodze spotkałem rowerzystę z Austrii! Pogadaliśmy trochę, wyciągneliśmy mapy i zaczeliśmy dywagować: kto, gdzie i kiedy zamierza jechać. Jeżeli ktoś zna Olsztyn może wyobrazić sobie taką sytuację: dwóch rowerzystów blokuje ruch na rondzie Bema :-) Ja chciałem jechać do Gołdapii, Walter do Mrągowa… Stanęło na tym, że razem pojechaliśmy na dworzec, kupiliśmy bilety do Gołdapii i zapakowaliśmy rowery do bagażnika autobusu (co było nie lada osiągnięciem; było mało miejsca i musieliśmy porozkręcać rowery).

W Gołdapii szybko znaleźliśmy nocleg i od razu poszliśmy na piwo by się nieco zintegrować i lepiej zrozumieć - mój niemiecki jest kiepski ale po kilku piwach jakoś łatwiej jest skomunikować się z obcokrajowcem.

Tak jak napisałem wcześniej trasa uległa małym modyfikacjom i noclegi wypadły w miejscowościach:

• Gołdap (30 PLN/osoba)
  • Smolajny (25 PLN/osoba)
  • Sztabinki (27 PLN/osoba)
  • Rudawka (25 PLN/osoba)
  • Ełk (30 PLN/osoba)

Po 1,5 dnia podróży Walter odłączył się od nas i podążył własnym szlakiem na południe - my w kierunku Puńska.

Z ciekawostek na trasie wspomnę tylko, że dwa razy o mały włos i byśmy przekroczyli granicę Polsko-Białoruską. Po raz pierwszy mieliśmy taką okazję przy trójstyku granic Polski, Litwy i Białorusi (okolice miejscowości Stanowisko). Drugi raz okazja była przy zwiedzaniu śluzy Kurzyniec (jeden brzeg śluzy leży po stronie Polskiej - drugi po stronie Białoruskiej). Jak widać na zdjęciach śluza jest w renowacji. Powstanie tutaj przejście graniczne dla uczestników spływów kajakowych (tak, tak - kanał augustowski będzie spławny aż do Niemna!).

Zamiast planowanego zwiedzania Augustowa ostatniego dnia pojechaliśmy z Rudawki do Suwałk (przez Frączki, Macharce i Wigry). Tak samo jak trudno było się dostać do Gołdapii, tak samo trudno było wyjechać z Suwałk (w kierunku Olsztyna). Wybraliśmy podróż PKS do Ełku 1) mając nadzieję, że mimo wszystko zdążymy na ostatni pociąg do Olsztyna… Niestety. Zabrakło 10minut i kolejną noc spędziliśmy w hotelu "Grunwald" w Ełku. Oczywiście nie ma tego złego - mieliśmy okazję zwiedzić Ełk nocą. Piękne miasto!

W sumie przejechaliśmy 370km głównie polnymi/bocznymi drogami (na początku przeważały drogi szutrowe, później piaszczyste leśne dukty).

Kolejność poniższych zdjęć odpowiada z grubsza przebiegowi trasy.

Piotr Gapiński, 2006/07/17 21:50

Suwałki, cmentarz IWŚ przy ul.Suwalskiej Gołdap, Walter (na pierwszym planie) i Darek podczas szukania bunkrów w Kumiciach
Puszcza Romincka, pamiątkowy kamień sławiący myśliwskie sukcesy cesarza Wilhelma II Kiepojcie, wiadukty na rzeką Błędzianką; bliźniaczo podobne do wiadkuktów ze Stańczyk ale nieco mniejsze
Kiepojcie, nasyp linii kolejowej ginie wśród krzaków i pokrzyw; dalej nie da rady jechać... Po prostu Stańczyki; przyjemność oglądania wiaduktów kosztuje teraz 2 PLN
Bachanowo, jezioro Hańcza Wodziłki, molenna starowierców
Góra Zamkowa, widok z grodziska położonego na szczycie góry Góra Cisowa
Dokąd jedziemy teraz? Krejwiany, granica z Litwą Puńsk, skansen wsi litewskiej (niestety był zamknięty)
Sejny, bazylika p.w. Nawiedzenia NMP i klasztor podominikański Sejny, uliczka nieopodal centrum
Stanowisko, trójstyk granic Polski, Litwy i Białorusi Kurzyniec, śluza na granicy z Białorusią; brzeg po lewej stronie jest już za granicą :-)
Frącki, cmentarz IWŚ Wigry, klasztor (widok z wieży zegarowej)

Lista miejscowości na trasie:
Gołdap; Puszcza Romincka; Bludzie; Kiepojcie; Linowo; Stańczyki; Hańcza; Bachanowo; Wodziłki; Góra Zamkowa; Cisowa Góra; Smolniki; Ługiele; Jegliniszki; Rogożajny Wielkie; Wiżajny; Stankuny; Laskowskie; Sudawskie; Maszutkinie; Ejszeryszki; Krejwiany; Poszeszupie; Folusz; Rutka-Tartak; Wierzbiszki; Becejły; Fornetka; Zaboryszki; Szołtany; Puńsk; Trakiszki; Kompocie; Przystawańce; Tauroszyszki; Buda Zawidugierska; Burbiszki; Radziucie; Żegary; Sztabinki; Sejny; Poćkuny; Berżniki; Zelwa; Budwieć; Stanowisko; Muły; Rudawka; Gruszka; Mikaszówka; Strzelcowizna; Okółek; Frącki; Macharce; Sarnetki; Czerwony Krzyż; Rosochaty Róg; Wigry; Leszczewek; Sobolewo; Suwałki

1) Chcieć to móc - kierowca był bardzo miły i pozwolił nam przewieźć rowery z tyłu autokaru
autorzy/narg/zdarzenia/20060612.txt · ostatnio zmienione: 2006/07/17 23:20 przez Piotr Gapiński